Epilepsja - mity

 

Padaczka
Padaczka

 

Choruję na padaczkę od ponad 30 lat. Przez ten czas zauważyłam, że wokół tematu epilepsji wyrosło wiele błędnych przekonań, które szkodzą choremu. O tym będzie dzisiejszy wpis.

 

Padaczka – mity

1. Podczas ataku padaczki zawsze występuje utrata przytomności i drgawki - wyróżniamy różne rodzaje ataków. Sama tylko dwa razy w życiu miałam atak z utratą przytomności i drgawkami, a choruję już naprawdę długo. Znam osoby, których atak polega na tym, że robią coś bezwiednie np. idą gdzieś, albo z kimś rozmawiają, a po ataku nic z tego nie pamiętają. U mnie na początku ataki polegały na tym, że traciłam świadomość, ale nie przytomność. Widziałam gdzie jestem i co się dzieje, ale nie rozumiałam tego. Nie wiedziałam, że mam atak. Nie wiedziałam dlaczego ludzie patrzą na mnie, czy chodzą obok mnie. Oni próbowali mi pomóc, ale mój mózg tego nie rejestrował. Poza utratą świadomości traciłam siłę w rękach i nogach i miałam ślinotok. Przed każdym atakiem miałam aurę smakową.

Po operacji częściowego usunięcia ogniska padaczkowego, ataki wyglądają u mnie jeszcze inaczej. Dalej zawsze występuje aura smakowa. Czasem na tym się kończy, czasem mam trudności w skupieniu się, w rozmawianiu, w rozumieniu co kto do mnie mówi, w czytaniu ze zrozumieniem. Później mam mniej sił w rękach i nogach, następnie zaczynam się trząść z zimna.

2. Podczas ataku należy włożyć choremu coś do ust – Czasem podczas ataku chory przegryza sobie język, ale jedynie przegryza, a nie odgryza. Znacznie bardziej niebezpieczne jest włożenie do ust przedmiotu. Może spowodować uszkodzenie zębów.

3. Osoby z padaczką są mniej inteligentne – Czasem epilepsja występuje u osób z opóźnionym rozwojem, ale nie zawsze. Padaczka jest chorobą mózgu, ale nie obniża inteligencji chorego. Leki dość często powodują, że chory ma problem z pamięcią, ale to dalej nie jest obniżona inteligencja.

 

Padaczka
Padaczka

5. Padaczka to choroba psychiczna – padaczka to choroba neurologiczna, a nie psychiczna. Owszem, objawy występują w mózgu, ale mózg leczy nie tylko psychiatra, ale też neurolog. Nie każda osoba, która cierpi na choroby mózgu jest chora psychicznie.

6. Każdy atak drgawek to atak padaczkowy – Czasem ataki drgawek występują w przebiegu innych chorób jak np. tężyczka.

7. Ataku padaczki nie da się przewidzieć – Wiele osób chorujących na epilepsję ma przed atakiem aury smakowe, węchowe lub wzrokowe. Dzięki temu są w stanie znaleźć bezpieczne miejsce, gdzie mogą usiąść zanim rozpocznie się atak.

9. Jeśli chory ma zaciśnięte szczęki, należy je rozchylić – Tego też nie należy robić.

10. Jeśli po ataku chory nie reaguje tak jak „powinien”, trzeba mu w tym pomóc – Bardzo często epileptycy po ataku są zmęczeni i śpiący. Ich mózg potrzebuje czasu na regenerację. Nawet jeśli nie śpią, mogą mieć problem z mówieniem, ze zrozumieniem co się dzieje. Można poinformować chorego, że miał atak, ale trzeba pozwolić mu dojść do siebie w swoim tempie.

Jakie jeszcze mity na temat epilepsji znacie? 

Komentarze

  1. Znajomych córka ma najprawdopodobniej padaczkę, ale oni nie chcą nazywać tego po imieniu. Mówią właśnie o aurze przed atakiem. Zastanawiam się czy to ma związek, że babcia tej dziewczynki choruje na Stwardnienie Rozsiane. A prababcia, która już od dawna nie żyje, też chorowała na Stwardnienie Rozsiane.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. u mojej mamy w pracy byl aki mezczyzna ktory raz na 2-3 tyg dostawal ataku wszyscy juz wiedzieli jak mu pomoc ale to straszna choroba

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie poznałam osoby z epilesją i nie znam żadnych mitów na temat tej choroby. Współczuję jednak każdej osobie która się z tym zmaga.

    OdpowiedzUsuń
  4. Marna choroba. Najpewniej dużo mitów jest z filmów. Tam w większości jest pokazane tak jak większość ludzi myśli że drgawki, włożyć przedmiot do ust, i wiele innych. Filmowcy mogli by się bardziej dokształcić.

    OdpowiedzUsuń
  5. I to jest przydatny, dobry post. Moja koleżanka choruje na padaczkę...a tak przy okazji...czy wiedziałaś, że tak popularna dziś ketodieta została opracowana własnie do zwalczania /wyleczenia padaczki? I ponoć sprawdziła się w tym celu bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam, że można nią leczyć epi, ale nie wiedziałam, że została stworzona specjalnie w tym celu. Ciekawa jestem jak to się dzieje, że pomaga. Szkoda tylko, że jest oparta głównie na mięsie.

      Usuń

Prześlij komentarz

Copyright © Lifestyle Agi