O mężczyźnie, który widział dźwięki-recenzja

 

 Ze świecą szukać

Prawdziwa perełka. Wciąga od pierwszych stron. Autorka w bardzo przystępny, ale jednocześnie głęboki sposób wprowadza nas w świat zjawisk neurologicznych, które dla większości osób są zupełnie nieznane-zaczynając od obrazów lub zapachów, które towarzyszą pewnej grupie ludzi podczas rozmowy (Każde słowo to inny zapach/obraz), przez fałszywe wspomnienia, a na Zespole Sawanta kończąc. Na razie nie będę pisała więcej o tych przypadłościach. To nie ma być spoiler, tylko recenzja. Może w którymś z kolejnych postów przytoczę przykłady.

Tajemnice mózgu



Już po kilku stronach wiedziałam, że czeka mnie coś niesamowitego – lektura, która odkryje przede mną tajemnice mózgu, o jakich nie miałam pojęcia. Z każdym kolejnym rozdziałem moje zainteresowanie rosło. Chciałam wiedzieć coraz więcej, więcej i więcej. Oczywiście, jak to bywa z takimi pozycjami, książka o wiele za szybko się skończyła :)

Autorka przedstawia liczne przykłady z życia konkretnych osób. Dzięki temu łatwiej było mi  wyobrazić sobie ich codzienne życie.

Moja ciekawość

Powszechnie wiadome jest, że człowiek wykorzystuje potencjał mózgu tylko w niewielkiej części. Niektórzy mają lepszą, niektórzy gorszą pamięć, ale mniej więcej nasze mózgi są w stanie zapamiętać podobną ilość danych. Jeśli nie wykonujemy specjalnych ćwiczeń i nie stosujemy specjalnych metod. 

Coraz bardziej popularne staje się wykorzystanie specjalnych technik zapamiętywania. Kiedyś tego próbowałam i rzeczywiście zapamiętywanie szło mi o wiele lepiej. Sama nie wiem dlaczego przerwałam. Na pewno do tego wrócę.

 

Ogólnie mówiąc, jedna z metod polega na tym, że liczbom od 1 do 100 przydziela się pewne słowo. Ja łączyłam je też z obrazkami. Wtedy zapamiętywanie było prostsze. Podam Wam kilka punktów z mojej listy:

1-dół, 2-Noe, 3-mysz, 4-ryż, 5-liść


Kiedy mamy podaną liczbę, należy ułożyć historyjkę używając wcześniej przydzielonych do cyfr obrazków. Np. liczba 321-historyjka może przedstawiać mysz, która wepchnęła Noego do dołka :D Im bardziej charakterystyczne/zabawne są opowiadania, tym łatwiej mózg je zapamiętuje. Jest to dobry sposób na zapamiętanie np. numeru telefonu czy daty spotkania kiedy nie mamy gdzie tych informacji zapisać.

 

Słyszeliście o ludziach, którzy zapamiętują ogromne części liczby pi? Z tego co czytałam, rekord Gunessa wynosi 100 000 cyfr po przecinku :o Jestem pełna podziwu. 

Plastyczność mózgu

O tym jak bardzo plastyczny jest mózg dowiedziałam się dopiero kilka lat temu. Znajoma, która jest terapeutką SI, opowiedziała mi o swojej pacjentce. Dziewczynka urodziła się bez jednej połowy mózgu, a mimo to normalnie funkcjonuje. Funkcje, za które odpowiedzialna jest brakująca półkula, przejęła druga :o Fascynujące.

 

Podobnie zaskoczył mnie mój przypadek. 20 lat temu miałam operację mózgu-usunięcie ogniska padaczkowego. Nie wiem dlaczego, ale dopiero niedawno, czytając wypis ze szpitala, zobaczyłam, że usunięto mi hipokamp :O Według nauki powinnam mieć ogromne problemy z pamięcią. Swoją drogą, zastanawiam się dlaczego lekarz nie powiedział mi o usunięciu hipokampa. Moja mama też była zaskoczona kiedy niedawno jej o tym powiedziałam. Pamiętam, że podczas konsultacji nie było w ogóle o tym mowy. Gdyby lekarz powiedział mi, że biorą pod uwagę usunięcie hipokampa, raczej nie zdecydowałabym się na operację.





 

 





Komentarze

Copyright © Lifestyle Agi